De gastenlijst
22.04.2016 - Een van de moeilijkste taken die je moet ondernemen, is het opstellen van je gastenlijst. Jij kent een hoop mensen, je partner heeft misschien wel een hele grote familie en samen hebben jullie een uitgebreide vriendenkring. En nodig je al je collega’s uit of maar een selectie hiervan? Daarbij speelt het budget natuurlijk een zeer prominente rol. Belangrijkste is dat je goed in je hoofd hebt met wie jij de mooiste dag van je leven wilt delen.
Schema
Ten eerste is het belangrijk hoe groot je je bruiloft wil maken. Als je besluit een groot feest te organiseren, dan is het geen enkel probleem om veel personen te verwelkomen. Zijn jullie van mening dat je je budget simpeler moet investeren, schrap dan al bij voorbaat gasten. Het is namelijk zo dat elke gast weer extra geld gaat kosten. Daarbij is het slim je af te vragen of je alleen een ceremonie en feest organiseert of groots uitpakt inclusief diner en meer. Er zijn genoeg stellen die je kunnen vertellen dat een kleine intieme bruiloft net zo fijn kan zijn als een groots feest.
Planning
Stel samen met je partner – eventueel ook in samenspraak met je ceremoniemeester – een schema op van de dag. Als je een ceremonie en feest houdt, is het vanzelfsprekend dat je familie, vrienden en eventueel aanhang uitnodigt. Er zijn verschillende opties, veel stellen kiezen er ook voor om een uitgebreide dag op te zetten, inclusief diner en receptie. Tijdens de receptie kan er ruimte zijn om je collega’s te verwelkomen. We komen hier dadelijk nog op terug. Doel van deze eerste opzet is ook om voor jezelf een schema te maken en per blok namen te zetten. Daarna kun je pas een duidelijke afweging maken.
Als er dus sprake is van een compleet programma moet je een goede afweging maken wie er daggast wordt en wie je juist op de eventuele receptie en het grote feest wil hebben.
Wel of niet uitnodigen
Bij elke opzet van een gastenlijst komen er een aantal mensen te staan die jullie – of in ieder geval één van de twee – liever niet op de dag zelf wil hebben. Of personen waar je over twijfelt of je die door een zekere afstand wel uit moet nodigen. Denk maar aan ex-vriendjes en vriendinnetjes, verre familieleden die je al en vrienden van vroeger die je nog maar zelden ziet. Bedenk gewoon goed dat het jullie trouwdag is, dus jullie moeten daar er zelf achter staan wie je erbij wilt hebben.
Collega’s
Al je collega’s uitnodigen op je bruiloft? Dit hoeft geen enkel probleem te zijn als je een receptie geeft. Maar werk je voor een heel groot bedrijf met meerdere divisies, dan wordt het wel heel prijzig om ze alle honderd uit te moeten nodigen. Veel koppels maken dan ook de keuze om de belangrijkste collega’s, waarmee je ook privé mee afspreekt, en je teamgenoten uit te nodigen. Zo houdt je het in ieder geval overzichtelijk. Zelf weet je met wie je een goede band hebt en met wie niet. Is er een receptie gepland? Dan kun je dit openstellen voor alle anderen.
Gasten tijdens diner
Als je een bruiloftsdiner geeft, vormt dat een speciaal onderdeel van je dag. Er zijn meerdere mogelijkheden, zoals we onlangs in een andere blog hebben beschreven, maar veelal wordt er gekozen voor een (intiem) diner. Meestal wordt er volgens de huwelijkswetten gekozen om de gasten die je bij de ceremonie erbij hebt, hier ook voor te inviteren. Soms is het wat intiemer en doe je dit diner alleen met de getuigen, ouders en broers en zussen. Geef wel een lijstje van alternatieven voor je daggasten, als je dit diner wat kleiner houdt. Daar is verder niks vreemds aan. En als je hen niet wilt teleurstellen, kun je nog altijd een groot buffet geven. Voor ieder wat wils!
De uitnodiging
Als je dan uiteindelijk de indeling van je dag en de gasten hebt gemaakt, dan is het tijd om ze uit te nodigen. Maar wat doe je met de uitnodiging: geef je daarop het hele schema weer met kruisjes voor welk onderdeel ze welkom zijn? Onze tip is om de gasten per groep in te delen – daggasten, receptiegasten, etc. – en per groep een eigen kaart te laten maken. Daarop verschilt alleen de tekst. Je kunt dit natuurlijk makkelijker doen aan de hand van één soort kaart waar je dus aankruist waar die persoon op mag komen, maar je spaart jezelf veel uitleg als mensen ‘beledigd’ zijn als ze alleen maar op het feest aanwezig zullen zijn.
Trouwbedankjes
Leuk om mee af te sluiten: een trouwbedankje voor je feestgangers. Als ze weggaan, geef je ze een aandenken en bedank je ze op hun komst. Met een extra berichtje kun je dit nog persoonlijker maken. Vaak kun je kiezen voor een lekkernij of snoepgoed, die je eventueel zelf maakt. En zorg er ook voor dat je dit in het thema, stijl en kleur van je dag houdt.
In een hotel
Ook een superleuk idee voor als een deel van je gasten blijft slapen: zorg ervoor dat je in het hotel waar je je huwelijksnacht doorbrengt groepskorting krijgt. Ontzettend gezellig voor de dag erna om samen te ontbijten en de dag nog eens goed door te nemen. Dan valt het afscheid – als je daarna lekker op huwelijksreis gaat – ook niet zo zwaar aan het eind van de avond.